Epizoda

Roztržitost řidičů loni zabila téměř každou osmou oběť dopravních nehod

Další z Bergerových dobrodružství nás dovede na místo, kde se protínají cesty všech živočichů ve městě. Chodci, cyklisté i řidiči využívají semafory ke koordinaci a dorozumívání se mezi sebou. Jak to dopadá, když nikdo z nich nevěnuje pozornost svému okolí?

Roztržitost řidičů loni zabila téměř každou osmou oběť dopravních nehod

Roztržitost při řízení v r. 2015 stála v České republice život 87 osob. V roce 2016 to bylo 57 lidí
Řidiči se 30 až 50 procent doby pobytu za volantem dostatečně nevěnují bezpečnému řízení
Nejčastěji je rozptyluje rozhovor se spolucestujícími a manipulace s mobilem
Nejnebezpečnější je volení čísla na mobilu – zvyšuje riziko nehody více než 12x
Noví řidiči by měli být na nebezpečí vyplývající z rozptýleného řízení připravováni již v autoškolách

V letech 2006-2015 zemřelo při nehodách, při kterých se řidič dostatečně nevěnoval řízení, celkem 890 osob – 11,2 procenta všech obětí dopravních nehod. V roce 2015 to bylo ovšem 13,2 procenta, nejvíce za posledních deset let. V roce 2016 přišlo o život při těchto nehodách celkově 57 lidí, tedy 10,5 procenta všech usmrcených. Došlo sice ke snížení podílu, celosvětově se však odborníci shodují, že rozptýlenost nejen řidičů bude stále větším nebezpečím pro bezpečnost na silnicích. „Naše preventivní minikampaň Člověk vs. silnice se zaměřuje na čtyři dlouhodobě nebezpečné fenomény, které jsou příčinou vážných nehod. Jedním z nich je právě i takzvané rozptýlené řízení. Apelativní a současně humorně pojatý videospot dostupný na webových stránkách www.nebezpecnesilnice.cz poukazuje na nebezpečí, kterému se sami řidiči vystavují každodenně na našich silnicích,“ uvádí Jan Polák, ředitel obecně prospěšné společnosti Bezpečně na silnicích.   
 
Rozptýlené řízení není nepozorné řízení

Rozptýlené řízení není synonymem pro nepozorné řízení, jak se často nepřesně uvádí. „Zatímco nepozorní řidiči mají snížen práh pozornosti únavou, či požitím alkoholu, či drog, rozptýlení řidiči mají problém s tím, že pozornost věnují něčemu, co nesouvisí s bezpečným řízením vozidla. Pozornost věnují například displeji telefonu, či venkovní reklamě, rozhovoru se spolucestujícími, snaží se dosáhnout na nějaký předmět, či přemýšlejí o obsahu telefonického rozhovoru, případně se věnují dennímu snění,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.   

30 až 50 procent času se řidiči dostatečně nevěnují řízení

Celosvětově se odhaduje, že roztržitost řidičů je hlavní příčinou až čtvrtiny dopravních nehod. Ostatně není divu. Podle zjištění nizozemského Institutu pro dopravně bezpečnostní výzkum SWOV  až v 68 procentech případů se těsně před nehodou řidiči zabývali aktivitami, které snižovaly jejich koncentraci na dění na silnici. „Při delší bezproblémové jízdě má řidič nejednou nutkání přepnout na autopilota, náhle vzniklé nebezpečí na silnici pak nemusí včas zaregistrovat. A zdaleka ne vždy pak je zavinění nehody připsáno roztržitému řidiči,“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Čím se vlastně řidiči za jízdy rozptylují?

SWOV uvádí, že 30 až 50 procent času věnují šoféři aktivitám, které nesouvisejí s bezpečným řízením. Nejčastěji se hovoří o manipulaci s mobilními telefony. Jak by to mohlo vypadat v reálném životě, naznačují zjištění americké Virginia Tech Transportation Institute. Nejčastěji se řidiči rozptylují rozhovorem se spolucestujícími (14,6 procenta celkové doby řízení). Následuje manipulace s mobilním telefonem (6,4 %). S velkým odstupem pak jde o jídlo při řízení (1,9 %), provádění osobní hygieny a úpravu řidičova zevnějšku (1,7 %), konzumaci nealko nápojů (1,2 %), pohupování a vrtění se v sedačce či natahování se po různých předmětech (shodně po 1,1 %). Řidiči se věnují i pozorování objektů vně vozidla (0,9 %), dětem sedícím na zadních sedačkách (0,8 %), případně čtou či píší (0,1 %).  

Vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko vzniku nehody 12x, nebezpečný je i křik či vztek

Řada rozptylujících aktivit je skutečně nebezpečná. Nakolik konkrétně, to uvádějí závěry průzkumu výše uvedené americké instituce. Za nejnebezpečnější je považováno provádění volby čísla na mobilu, zvyšuje riziko havárie 12x. Čtení či psaní, podobně jako vztek či křik, zvyšují riziko zhruba 10x. Nebezpečná je i snaha dosáhnout za jízdy na nějaký předmět ve vozidle. Během této doby musí šofér počítat s 9x vyšším rizikem nehody. Pozorování objektů mimo vozidlo s sebou nese sedminásobné zvýšení rizika havárie. Psaní textové zprávy na mobilu šestinásobné. „Přesto podle mezinárodního průzkumu provedeného nizozemskou výzkumnou institucí SWOV až 35 % šoférů za jízdy často čte došlé zprávy na mobilu a 30 procent je dokonce posílá,“ uvádí Roman Budský. Bez nebezpečí není ani ovládání navigace během řízení. To s sebou nese téměř 5x vyšší nebezpečí havárie. Telefonický rozhovor navyšuje pravděpodobnost nehody více než 2x. Téměř stejné nebezpečí hrozí v případě, že řidič za jízdy jí, pije nealko nápoje či se věnuje ovládání autorádia.

Riziko nehody z důvodu roztěkanosti je u mladých řidičů výrazně vyšší než u jejich zkušených kolegů

Na pozoru by se měli mít především mladí řidiči ve věku do 20 let. Odborný časopis The New England Journal of Medicine uvádí, že například při volení čísla na mobilním telefonu jim hrozí 3,3x vyšší riziko účasti na nehodě či přinejmenším kritické situaci než u zkušených šoférů. Ostatně už natahování se po mobilu je pro ně více než 5x nebezpečnější. A pokud se snaží dosáhnout na jiné předměty, zvyšuje se míra jejich rizika téměř 7x. A také pozorování objektů vně vozidla je pro mladé řidiče téměř 6x rizikovější. Jídlo za volantem pak navyšuje riziko mladých šoférů zhruba 2,5x, pití nealko nápojů dokonce 3x. Ovládání ventilace či klimatizace automobilu, podobně jako autorádia, zvyšuje pravděpodobnost vzniku nehody či kritické situace více než 2,5x. Příslušenství moderních automobilů nesporně zvyšuje komfort cestování a bezpečnost silničního provozu. Jejich ovládání prostřednictvím displejů či titěrných tlačítek však bohužel nejednou vyžaduje zvýšenou pozornost řidičů. „Proto by měli být noví řidiči nejen s těmito zdroji rozptylování jejich pozornosti seznamováni již v autoškolách. Nejen teoreticky, ale i prakticky. Podobně by pak měla být při provádění závěrečné řidičské zkoušky věnována zvýšená pozornost i prověření schopnosti řidiče efektivně a bezpečně si poradit například s používáním navigačního systému vozidla,“ uzavírá Roman Budský.

^