Nejúčinnějším nástrojem pasivní bezpečnosti jsou jednoznačně bezpečnostní pásy. Přesto polovina mladých řidičů EU ve věku 18 až 28 let přiznává, že v minulém roce jela v autě, kde nebyly použity bezpečnostní pásy. Evropská unie i proto formálně odsouhlasila novelu předpisu EHK OSN, který bude od září 2019 vyžadovat u všech nových vozidel upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy na všech předních i zadních sedadlech.
V České republice v roce 2018 zahynulo na silnicích 80 lidí, kteří nebyli připoutáni, z toho bylo 60 řidičů, 9 spolucestujících na předních a 11 spolucestujících na zadních sedadlech. „Statistiky dopravních nehod v ČR za rok 2018 hovoří jasně. 27 % všech usmrcených osob při dopravních nehodách nebylo připoutáno,“ uvedl Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.
V porovnání s minulým obdobím bylo u nás v roce 2018 usmrceno o 10 řidičů osobních automobilů více (24 %). Počty usmrcených spolujezdců se pak snížily v absolutní hodnotě o 2 usmrcené na zadním a o 2 usmrcené na předním sedadle (-15 % a -22 %).
Přitom studie mluví jasně. Použití bezpečnostních pásů může snížit riziko úmrtí při nehodě na silnici až o 50 % u předních sedadel a o 25 % u cestujících na zadních sedadlech. Z odhadů European Transport Safety Council (ETSC) pak vyplývá, že kdyby 99 % cestujících v EU používalo pásy, zabránilo by se celkem 900 úmrtím. „Bezpečnostní pásy zabraňují katapultování do konstrukce vozidla nebo vyhození z vozu, což je zvláště důležité, protože cestující vystřelení z vozu umírají v 75 % případů,“ vysvětlila Stanislava Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti.
I na základě těchto skutečností Evropská unie formálně odsouhlasila novelu předpisu EHK OSN, který bude od září 2019 vyžadovat u všech nových osobních vozidel upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy na všech předních i zadních sedadlech. Dosavadní předpisy EU, platné od roku 2009, vyžadovaly upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás pouze na sedadle řidiče.
Na předních sedadlech bude systém detekovat obsazenost a v případě nezapnutí pásu spustí při nastartování zvukový signál. Na zadních sedadlech budou požadavky nižší, signalizace se spustí pouze v případě, bude-li pás nezapnutý během jízdy. „ETSC dlouho bojovalo o pokročilou detekci nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech. Schválení systému představuje významný krok ke zvýšení bezpečnosti ve vozidlech,“ dodala Stanislava Jakešová.
Míra používání bezpečnostních pásů je významně nižší u osob v dodávkách a nákladních vozidlech. Ve většině případů se jedná o řidiče zajišťující služby s častým zastavováním. A jaká je situace v našich autobusech? Platí zvykový názor, poutat se není třeba!